Jaka jest przyszłość logistyki wewnętrznej? Wskazówki dla zwiększonej wydajności
Opublikowano 2022-11-15 13:12:09 UTC w AI
Czasami tak bardzo skupiamy się na szerszej perspektywie, że zapominamy o mniej widocznych, a jednocześnie ważnych procesach charakteryzujących inteligentną produkcję. Jednym z przykładów jest logistyka wewnętrzna, tj. przepływy materiałów i towarów, które odbywają się w siedzibie firmy lub w hali produkcyjnej. Ostatnie badanie wykazało, że ponad 80 procent firm uważa, że zwiększone wykorzystanie sztucznej inteligencji i automatyzacji w logistyce wewnętrznej jest konieczne do sprostania wyzwaniom, takim jak niedobór wykwalifikowanych pracowników lub plany wzrostu.
Firmy motoryzacyjne, które chcą spełnić wymagania rynku i klientów, zwiększyć wydajność i stać się bardziej zrównoważonymi, muszą wdrażać nowe pomysły. Koszty energii, kryzys gazowy i rosnąca inflacja sprawiają, że to zadanie staje się jeszcze trudniejsze. Inteligentne koncepcje fabryk, które łączą innowacyjną automatyzację, cyfryzację i inteligentne podejścia do kwestii logistyki wewnętrznej, mogą stanowić cenne wsparcie. Niektórzy mówią w tym kontekście o koncepcji Przemysłu 4.0, inni o „fabryce przyszłości”, jeszcze inni wolą Przemysłowy Internet Rzeczy (IIoT). Ale bez względu na to, który termin wybierzemy, najważniejsze jest podjęcie działań już teraz i poleganie na wiarygodnych partnerach. Logistyka wewnętrzna jest dobrym punktem wyjścia do szybkiego rozpoczęcia zmian. Kluczowe jest pilne podjęcie działań: wiele przedsiębiorstw boryka się obecnie z poważnymi ograniczeniami z powodu niedoborów wykwalifikowanych pracowników. Nowoczesne technologie, takie jak roboty mobilne, mogą stanowić idealne remedium.
Coraz większe znaczenie synergii w ACES
Trend ACES — skrót oznaczający autonomiczność, połączenie, elektryczność i wspólne działanie — wymaga całościowego przemyślenia. Nie chodzi tu o poprawę poszczególnych procesów, ale o tworzenie synergii i przekształcanie procesów produkcyjnych. Big Data odgrywa coraz większą rolę, konieczne jest wymuszenie współpracy człowieka i maszyny, a bezpieczeństwo, ochrona danych i kwestie etyczne to kwestie wymagające strategicznego rozwiązania. Wdrażaniu ACES towarzyszy również napędzanie zdecentralizowanego systemu zarządzania.
A co trzeba wziąć pod uwagę w obszarze transportu i logistyki wewnętrznej? Nowoczesna logistyka wewnętrzna obejmuje innowacyjne rozwiązania robotyczne, takie jak roboty mobilne. Na przykład firma samochodowa BMW wykorzystuje roboty mobilne LD firmy OMRON do transportu materiałów. Te autonomiczne inteligentne pojazdy (AIV) są wyposażone w aktywny i regulowany w pionie przenośnik (urządzenie do przenoszenia ładunku) opracowany przez integratora systemu cts. Logistyka wewnętrzna obejmuje również logistykę dostaw, transport wewnętrzny, taśmy transportowe, wózki widłowe, magazyny wysokiego składowania, roboty SCARA, koboty i wiele innych: wiele obszarów, w których firmy mogą zacząć ulepszać procesy, przekierowywać pracowników do innych zadań, zaoszczędzić czas i zwiększyć wydajność działania. Przykład z obszaru produkcji akumulatorów: w środowisku elektromobilności są one bardzo często przenoszone i transportowane do czasu zakończenia budowy. Wymaga to wykorzystania wielu technologii i rozwiązań, które wspierają logistykę wewnętrzną i są ściśle ze sobą powiązane.

Ekosystemy przemysłowe zyskują na znaczeniu
Współpraca między cts a OMRON w imponujący sposób uwypukla znaczenie partnerstw technologicznych w świecie Inteligentnych Fabryk, ponieważ przyszłość przemysłu motoryzacyjnego nie może się opierać na wyłącznie jednym podmiocie. W tym kontekście ostatnie badanie IDC przewiduje, że już w 2026 r. prawie jedna trzecia wszystkich przychodów największych firm na świecie będzie pochodzić ze współdzielenia danych, aplikacji i inicjatyw operacyjnych w ekosystemach przemysłowych. W przypadku firmy OMRON taka współpraca zawsze była elementem strategii biznesowej.Łączenie przepływów pracy
Jednym z przykładów jest Synaos, dostawca rozwiązań logistyki wewnętrznej, który wspiera firmy w zakresie procesów transportowych za pomocą oprogramowania i łączenia różnych przepływów pracy ze sobą. Obejmuje to łańcuch dostaw, ERP, ECM, zakup surowców, produkcję lub dostawę. Firma OMRON wspiera przedsiębiorstwa na drodze do inteligentnej fabryki wspólnie z takimi partnerami jak Synaos. Zastosowanie standardowego interfejsu komunikacyjnego VDA 5050 pozwala na lepsze wykorzystanie potencjału robotyki mobilnej, ponieważ umożliwia on bezproblemową integrację pojazdów różnych producentów z systemem kontroli floty i wydajniejszą pracę. Jeden interfejs użytkownika umożliwia wspólne zarządzanie kolejnością operacji i transportem.

Roboty AMR bez kosztownych konwersji
Autonomiczne roboty mobilne (AMR) firmy OMRON mogą przyczynić się do znacznego zwiększenia wydajności procesów produkcyjnych i logistycznych. Zwiększają wydajność, ograniczają do minimum liczbę błędów, umożliwiają optymalizację identyfikowania materiałów i zapewniają pracownikom możliwość skoncentrowania się na zadaniach wymagających skomplikowanych umiejętności ludzkich. W przeciwieństwie do tradycyjnych pojazdów kierowanych autonomicznie, autonomiczne roboty mobilne (AMR) firmy OMRON są dostosowane do warunków przestrzennych danego obiektu i nie wymagają kosztownej konwersji.
Jak widać, logistyka wewnętrzna oferuje wiele możliwości. To właśnie ten rodzaj elastyczności, której pilnie potrzebujemy, aby wprowadzić przemysł motoryzacyjny w przyszłość.
Skontaktuj się z nami, aby uzyskać więcej informacji