Zwinne i inteligentne: dostosowane rozwiązania mobilne w zakresie robotyki
Opublikowano 10 października 2019 w Flexible Manufacturing
Rewolucjonizują współpracę ludzi i maszyn w branży motoryzacyjnej
Duża niemiecka grupa motoryzacyjna optymalizuje wydajność i innowacyjność w dziedzinie transportu materiałów dzięki mobilnym robotom Omron LD oraz przystawkom do przenośników firmy cts GmbH.
Produkcja samochodów i linie montażowe były zawsze ze sobą ściśle powiązane. Dopiero gdy w 1913 roku Henry Ford zaczął używać przenośników w swoich fabrykach, samochód był w stanie podbić świat jako produkt wytwarzany masowo. Dziś praca w fabrykach BMW bez linii montażowych nie byłaby możliwa. Grupa wykorzystuje innowacyjne rozwiązania transportowe i logistyczne w celu zwiększenia wydajności i elastyczności, lepszego łączenia procesów roboczych, a także odciążenia pracowników od konieczności wykonywania powtarzalnych i czasochłonnych zadań. Koncepcja ta obejmuje wykorzystanie mobilnych robotów Omron LD do transportu materiałów, co zapewnia szczególnie wysoki zwrot z inwestycji (ROI). Te autonomiczne roboty mobilne są wyposażone w wieżę przenośnikową — urządzenie do obsługi ładunków o regulowanej wysokości, opracowane przez integratora systemów, firmę cts GmbH. Interakcja między pracownikami i robotami transportowymi w firmie BMW w imponujący sposób pokazuje, jak harmonicznie mogą działać Fabryki Przyszłości.
Cel: Ciągła optymalizacja procesów produkcyjnych i logistycznych
W poszczególnych zakładach firmy BMW każdego dnia produkuje się nawet 1600 pojazdów. Przy tak dużej produkcji kluczowe znaczenie ma ciągła optymalizacja i zwiększenie wydajności przy użyciu innowacyjnych strategii i technologii. Obejmuje to również procesy logistyczne i transportowe. Różne małe i duże części, w tym podzespoły kierownicy i wnętrza pojazdu, na przykład części obrotowe lub oświetlenie wewnętrzne, muszą być transportowane w sposób ciągły z miejsca składowania do linii montażowej.„Pracownicy hal produkcyjnych brali udział w transportowaniu podzespołów przez ponad 60 procent swojego czasu pracy. Łączenie różnych obszarów magazynowych i produkcyjnych przy użyciu przenośników taśmowych jest niepraktyczne, więc ten etap był realizowany głównie ręcznie, co miało znaczny wpływ na wydajność”, mówi Aleksandar Cvetanovic, kierownik ds. kluczowych klientów w Europie w Dziale motoryzacji Omron Industrial Automation Europe.
Miniaturowe, inteligentne systemy transportowe spełniają wszystkie wymagania
W fabrykach firmy BMW automatyczne i autonomiczne systemy transportowe były używane już od lat 80-tych. System ten nie jest jednak elastyczny w użyciu i jest powiązany ze stałymi trasami wyznaczanymi w formie rowków. Firma BMW potrzebowała robota, który mógłby przetransportować małe ładunki (KLT) i tworzyć własne trasy. Ten robot transportowy musiał być w stanie elastycznie i szybko adaptować się do nowych procesów bez konieczności wprowadzania istotnych zmian w infrastrukturze, co było zaletą w porównaniu z transportem materiałów przy użyciu przenośników liniowych.Idealna trasa wyznaczana niezależnie
Od 2015 r. firma BMW Group wraz z instytutem Fraunhofer Institute IML stworzyła pierwsze autonomiczne roboty transportowe (STR) przeznaczone do transportu kontenerów produkcyjnych w ramach logistyki na halach produkcyjnych. W zakładzie BMW Group Regensburg działa obecnie druga generacja tych urządzeń. Roboty przenoszą pojemniki na kółkach o wadze do jednej tony i transportują je autonomicznie do miejsca przeznaczenia towarów. Obliczają one w sposób niezależny idealną trasę i poruszają się swobodnie na danym obszarze. Nowa metoda nawigacji SLAM (Simultaneous Localization and Mapping) nie wymaga zainstalowanych na stałe nadajników nawigacyjnych w budynkach, dzięki czemu może zostać szybko zastosowana w nowym środowisku. Wbudowany moduł akumulatora BMW i3 zasila urządzenie STR przez całą zmianę. Dostawa małych części odbywa się za pomocą mniejszej wersji urządzenia STR — miniSTR, opartej na robocie mobilnym Omron LD.Firma Omron oferuje obsługę serwisową i pomoc techniczną na całym świecie
„Aby w pełni zautomatyzować wewnętrzną logistykę i połączyć automatyzację produkcji z technologią Przemysł 4.0 i cyfryzacją, należało stworzyć rozwiązanie do transportowania materiałów i tworzenia zadań przy użyciu architektury oprogramowania z systemu cts AIV”, mówi Cvetanovic. „Nasz system zarządzania flotą Enterprise Manager oferuje więcej opcji niż rozwiązania innych dostawców. Wąska i wysoka konstrukcja urządzeń okazała się również korzystna, ponieważ w zakładzie BMW stosuje się dość wąskie ścieżki i wysoki sprzęt. Jednak głównym powodem, dla którego firma BMW wybrała firmę Omron, była ogólnoświatowa obsługa serwisowa i pomoc techniczna. Dla globalnej firmy, takiej jak BMW, potrzebne jest więcej niż tylko dobre rozwiązanie techniczne”.