Jaka jest przyszłość logistyki wewnętrznej? Wskazówki dla zwiększonej wydajności
Opublikowano 15 listopada 2022 w AI
Czasami tak bardzo skupiamy się na szerszej perspektywie, że zapominamy o mniej widocznych, a jednocześnie ważnych procesach charakteryzujących inteligentną produkcję. Jednym z przykładów jest logistyka wewnętrzna, tj. przepływy materiałów i towarów, które odbywają się w siedzibie firmy lub w hali produkcyjnej. Ostatnie badanie wykazało, że ponad 80 procent firm uważa, że zwiększone wykorzystanie sztucznej inteligencji i automatyzacji w logistyce wewnętrznej jest konieczne do sprostania wyzwaniom, takim jak niedobór wykwalifikowanych pracowników lub plany wzrostu.
Firmy motoryzacyjne, które chcą spełnić wymagania rynku i klientów, zwiększyć wydajność i stać się bardziej zrównoważonymi, muszą wdrażać nowe pomysły. Koszty energii, kryzys gazowy i rosnąca inflacja sprawiają, że to zadanie staje się jeszcze trudniejsze. Inteligentne koncepcje fabryk, które łączą innowacyjną automatyzację, cyfryzację i inteligentne podejścia do kwestii logistyki wewnętrznej, mogą stanowić cenne wsparcie. Niektórzy mówią w tym kontekście o koncepcji Przemysłu 4.0, inni o „fabryce przyszłości”, jeszcze inni wolą Przemysłowy Internet Rzeczy (IIoT). Ale bez względu na to, który termin wybierzemy, najważniejsze jest podjęcie działań już teraz i poleganie na wiarygodnych partnerach. Logistyka wewnętrzna jest dobrym punktem wyjścia do szybkiego rozpoczęcia zmian. Kluczowe jest pilne podjęcie działań: wiele przedsiębiorstw boryka się obecnie z poważnymi ograniczeniami z powodu niedoborów wykwalifikowanych pracowników. Nowoczesne technologie, takie jak roboty mobilne, mogą stanowić idealne remedium.
Coraz większe znaczenie synergii w ACES
Trend ACES — skrót oznaczający autonomiczność, połączenie, elektryczność i wspólne działanie — wymaga całościowego przemyślenia. Nie chodzi tu o poprawę poszczególnych procesów, ale o tworzenie synergii i przekształcanie procesów produkcyjnych. Big Data odgrywa coraz większą rolę, konieczne jest wymuszenie współpracy człowieka i maszyny, a bezpieczeństwo, ochrona danych i kwestie etyczne to kwestie wymagające strategicznego rozwiązania. Wdrażaniu ACES towarzyszy również napędzanie zdecentralizowanego systemu zarządzania.
A co trzeba wziąć pod uwagę w obszarze transportu i logistyki wewnętrznej? Nowoczesna logistyka wewnętrzna obejmuje innowacyjne rozwiązania robotyczne, takie jak roboty mobilne. Na przykład firma samochodowa BMW wykorzystuje roboty mobilne LD firmy OMRON (tcm:439-80433) do transportu materiałów. Te autonomiczne inteligentne pojazdy (AIV) są wyposażone w aktywny i regulowany w pionie przenośnik (urządzenie do przenoszenia ładunku) opracowany przez integratora systemu cts. Logistyka wewnętrzna obejmuje również logistykę dostaw, transport wewnętrzny, taśmy transportowe, wózki widłowe, magazyny wysokiego składowania, roboty SCARA, koboty i wiele innych: wiele obszarów, w których firmy mogą zacząć ulepszać procesy, przekierowywać pracowników do innych zadań, zaoszczędzić czas i zwiększyć wydajność działania. Przykład z obszaru produkcji akumulatorów: w środowisku elektromobilności są one bardzo często przenoszone i transportowane do czasu zakończenia budowy. Wymaga to wykorzystania wielu technologii i rozwiązań, które wspierają logistykę wewnętrzną i są ściśle ze sobą powiązane.
Ekosystemy przemysłowe zyskują na znaczeniu
Współpraca między cts a OMRON w imponujący sposób uwypukla znaczenie partnerstw technologicznych w świecie Inteligentnych Fabryk, ponieważ przyszłość przemysłu motoryzacyjnego nie może się opierać na wyłącznie jednym podmiocie. W tym kontekście ostatnie badanie IDC przewiduje, że już w 2026 r. prawie jedna trzecia wszystkich przychodów największych firm na świecie będzie pochodzić ze współdzielenia danych, aplikacji i inicjatyw operacyjnych w ekosystemach przemysłowych. W przypadku firmy OMRON taka współpraca zawsze była elementem strategii biznesowej.Łączenie przepływów pracy
Jednym z przykładów jest Synaos, dostawca rozwiązań logistyki wewnętrznej, który wspiera firmy w zakresie procesów transportowych za pomocą oprogramowania i łączenia różnych przepływów pracy ze sobą. Obejmuje to łańcuch dostaw, ERP, ECM, zakup surowców, produkcję lub dostawę. Firma OMRON wspiera przedsiębiorstwa na drodze do inteligentnej fabryki wspólnie z takimi partnerami jak Synaos. Zastosowanie standardowego interfejsu komunikacyjnego VDA 5050 pozwala na lepsze wykorzystanie potencjału robotyki mobilnej, ponieważ umożliwia on bezproblemową integrację pojazdów różnych producentów z systemem kontroli floty i wydajniejszą pracę. Jeden interfejs użytkownika umożliwia wspólne zarządzanie kolejnością operacji i transportem.
Roboty AMR bez kosztownych konwersji
Autonomiczne roboty mobilne (AMR) firmy OMRON mogą przyczynić się do znacznego zwiększenia wydajności procesów produkcyjnych i logistycznych. Zwiększają wydajność, ograniczają do minimum liczbę błędów, umożliwiają optymalizację identyfikowania materiałów i zapewniają pracownikom możliwość skoncentrowania się na zadaniach wymagających skomplikowanych umiejętności ludzkich. W przeciwieństwie do tradycyjnych pojazdów kierowanych autonomicznie, autonomiczne roboty mobilne (AMR) firmy OMRON są dostosowane do warunków przestrzennych danego obiektu i nie wymagają kosztownej konwersji.
Jak widać, logistyka wewnętrzna oferuje wiele możliwości. To właśnie ten rodzaj elastyczności, której pilnie potrzebujemy, aby wprowadzić przemysł motoryzacyjny w przyszłość.
Skontaktuj się z nami, aby uzyskać więcej informacji