Pokonywanie niepewności gospodarczej dzięki zamienianiu wyzwań w możliwości
Opublikowano 6 grudnia 2022 w Industry 4.0
Moja odpowiedź, jak można sobie wyobrazić, nie zawiera się w jednym zdaniu, choć jest zakorzeniona w jednej koncepcji: SINIC.
SINIC pochodzi od pierwszych liter nazwy modelu „Seed-Innovation to Need-Impetus Cyclic Evolution” i jest teorią, którą opracował założyciel firmy OMRON, dr Kazuma Tateisi, w 1970 r.
Zgodnie z tą filozofią nauka, technologia i społeczeństwo mają wspólne cykliczne powiązania, oddziałujące i wpływające na siebie nawzajem. Przełom naukowy pomaga społeczeństwu w rozwijaniu się i zaspokajaniu potrzeb społecznych sprzyjających rozwojowi technologicznemu.
Firma OMRON Europe zawsze postępowała zgodnie z tą filozofią i przez ostatnie dziesięć lat stworzyła podstawy do tworzenia rozwiązań zwiększających wartość dodaną, aby sprostać obecnym wyzwaniom społecznym i gospodarczym.
Najlepsze plany: strategia trójfazowa
Pierwsza faza tej strategii skupiła się na ustanowieniu podstaw dla firmy, aby odzwierciedlić naszą coraz bardziej globalną bazę klientów i globalizację społeczeństwa jako całości. Musieliśmy zintegrować nasze rozwiązania z globalną ofertą, zamiast oferować klientom różne rozwiązania w różnych regionach. Jednocześnie chcieliśmy zabezpieczyć się przed niestabilnością łańcucha dostaw i zmniejszyć emisję dwutlenku węgla dzięki ograniczeniu transportu towarów na całym świecie.
W naszych procesach produkcyjnych zbudowaliśmy większą elastyczność i dostosowaliśmy zdolności produkcyjne do niedoborów komponentów. Mamy powielone linie produkcyjne na całym świecie, dzięki czemu w przypadku niedoborów w jednym regionie możemy utrzymywać produkcję w innym.
Drugi etap to przegląd naszego portfela w celu ustalenia, czy został on dostosowany i przygotowany na obecną presję na innowacje. Doszliśmy do wniosku, że musimy dodać nowe produkty i rozwinąć niektóre usługi. Udało nam się to dzięki połączeniu fuzji i przejęć oraz partnerstw branżowych w kluczowych obszarach technologicznych, takich jak sztuczna inteligencja, 5G i robotyka. Zreorganizowaliśmy również strukturę naszej firmy w celu zwiększenia zasobów dostępnych dla rozwijających się dziedzin, takich jak ekomobilność.
Trzeci etap, który rozpoczął się po ukończeniu tworzenia naszej oferty produktowej, to opracowywanie rozwiązań zwiększających wartość. Nigdy nie oferujemy indywidualnych produktów – zawsze rozwiązania. Naszym celem nie jest przykładowo sprzedaż sterowników ani systemów bezpieczeństwa, lecz sprzedaż rozwiązań połączonych. To kwintesencja naszego podejścia do innowacji i-Automation! – czyli sposobu, w jaki generujemy wartość dzięki naszym rozwiązaniom. Wszystkie nasze innowacje opierają się na trzech filarach „i”: Integracji (ewolucji kontroli), inteligencji (rozwoju inteligencji poprzez ICT) i interakcji (współpracy człowiek-maszyna).
Strategia na przyszłość
Teraz jesteśmy gotowi wdrożyć te rozwiązania w kontekście wyzwań stojących przed naszymi klientami, a także społeczeństwem jako całością, w nadchodzących latach. Jest to podstawa naszej strategii „Kształtowanie przyszłości 2030” (SF2030) oraz koncepcji innowacji i-Automation.
Przewidujemy, że w następnej dekadzie nastąpi odejście od modelu społeczeństwa „optymalizacji”, w którym konsumpcja jest głównym czynnikiem napędzającym, a wielkość produkcji ceniona jest bardziej niż jakość, do modelu społeczeństwa „autonomicznego”, które priorytetowo traktuje jakość, ekologię oraz rozwój i dobrobyt jednostki.
Ta zmiana będzie miała wpływ na rozwiązania, które dostarczamy, i będzie je inspirować. Przejściu na model społeczeństwa autonomicznego towarzyszyć będą wyzwania, takie jak zmiana klimatu, starzejąca się populacja i rosnące nierówności gospodarcze. Te kwestie społeczne będą wymagały nowych rozwiązań technicznych i właśnie to jest obszar, w którym chcemy dołożyć naszą cegiełkę. Za sprawą strategii SF2030 zmierzymy się z tymi wyzwaniami, pomagając klientom osiągnąć neutralność klimatyczną w zakresie emisji dwutlenku węgla, cyfryzację i poprawę jakości życia pracowników. Pomożemy naszym klientom zmaksymalizować wydajność i energooszczędność, a także stworzyć harmonijne miejsca pracy, w których ludzie będą mogli wykorzystać swój potencjał, a firmy poprawią wydajność operacyjną.