Jak przezwyciężyć wyzwania związane z pakowaniem i logistyką wewnętrzną w sektorze eCommerce
Opublikowano 24 lutego 2022 w Flexible Manufacturing
John van Hooijdonk, kierownik ds. rynku przemysłowego FMCG w firmie OMRON Europe
Sektor eCommerce znajduje się w pełnym rozkwicie, który nie wynika jedynie z pandemii COVID-19 i jej skutków, takich jak wprowadzone obostrzenia czy zamykanie sklepów. W 2020 roku sprzedaż internetowa w skali globalnej wzrosła o ponad 24% — do około 4,3 biliona USD. Liczby te nie tylko satysfakcjonują sprzedawców internetowych, ale także obrazują coraz większe wyzwania, z jakimi mierzą się dostawcy usług w zakresie pakowania, co-packingu, magazynowania i logistyki wewnętrznej.Sektor eCommerce musi działać szczególnie szybko i elastycznie
Zbyt wolny czas realizacji nie jest już dopuszczalny, co stawia internetowych sprzedawców detalicznych w trudnej sytuacji. Zarówno centrum dystrybucji, jak i realizacji zamówień, mierzy się z coraz większą różnorodnością produktów (wysokie zróżnicowanie produktowe, niska powtarzalność produkcji). Identyfikowalność, zdrowie i bezpieczeństwo personelu oraz szybkość i precyzja nabrały jeszcze większego znaczenia. Jednocześnie liczba jednostek magazynowych wzrasta, często przekraczając pojemność magazynową, brakuje wykwalifikowanych pracowników produkcji i magazynu, a sprzedawcy muszą sprostać wymogom większej elastyczności pomimo rosnącej liczby produktów.Elastyczna skalowalność
Przy wyborze odpowiedniego rozwiązania na pierwszy plan wysuwają się wymagania producenta oraz partnerów działających w obszarze magazynowania i logistyki. Należy wziąć pod uwagę moc i wydajność, a także skalowalność — systemy, maszyny i technologie muszą umożliwiać dostosowanie ich do zmieniających się potrzeb, jakości i optymalnego wykorzystania dostępnej przestrzeni w fabryce i magazynie.Automatyzacja wykorzystująca roboty oraz systemy kontroli do celów pakowania dla sektora eCommerce
Kluczowe znaczenie ma automatyzacja jak największej części procesu ręcznego pakowania. Zautomatyzowane procesy wspomagane robotyką pozwalają uwolnić pracowników od konieczności wykonywania bardziej powtarzalnych, złożonych lub niebezpiecznych zadań. Wdrożenie systemów etykietowania, oznaczania, kodowania i kontroli może pomóc w wyeliminowaniu błędów, a tym samym w spełnieniu coraz bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących ochrony środowiska i etykietowania.- Kontrola przychodzących towarów pod kątem takich cech jak etykieta, wielkość opakowania i spójność lub kontrola pod kątem dopuszczalnego okresu przechowywania produktów i temperatury dostawy.
- Funkcja pobierania elementów z pojemników 3D, gdzie wyzwanie stanowi dorównanie możliwościom człowieka lub ich przekroczenie w zakresie pobierania losowo rozmieszczonych w pojemniku części.
- Metody osobistego pobierania zamówień ułatwiają pracę operatora magazynu, skracając czas potrzebny na proces gromadzenia i ręczne wprowadzanie indeksów towarowych (SKU) umieszczonych w pojemniku.
- Automatyczne podnoszenie i układanie umożliwia obsługę zróżnicowanych produktów o różnych formatach i rozmiarach, wymagających innych długości taśmy, ilości materiału ochronnego i różniących się w wielu innych aspektach, zwiększając wydajność i elastyczność.
- Paletyzacja wiele zyskuje na automatyzacji, ponieważ jest to bardzo powtarzalna czynność stwarzająca duże ryzyko odniesienia obrażeń przez pracowników.
- Transport palet przy użyciu autonomicznych robotów mobilnych (AMR) mogą zastąpić wózki widłowe, przyczyniając się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa.
- Niższe koszty produkcji i pracy
- Eliminacja błędów
- Optymalna produktywność, dokładność i wydajność
- Zmniejszone ryzyko zanieczyszczenia
- Zmniejszone ryzyko doznania obrażeń przez pracowników
- Większa wszechstronność, elastyczność i niezawodność