Używamy plików cookie po to, by zapewnić najlepsze możliwe funkcjonowanie naszej witryny.
Kliknij przycisk „Zgadzam się”, aby zaakceptować pliki cookie i kontynuować przeglądanie tej strony. Przeczytaj nasze zasady stosowania plików cookie, aby uzyskać informacje na temat plików cookie i prywatności
Zarządzaj tutaj ustawieniami plików cookie
W maju 2018 r. opublikowaliśmy zmienione wersje Polityki prywatności i Polityki dotyczącej plików cookie firmy OMRON. Należy zapoznać się z tymi zaktualizowanymi warunkami, klikając tutaj. Korzystanie przez użytkownika z naszych produktów i usług podlega niniejszym zmienionym warunkom.Zaakceptuj
Ustawienia plików cookie
Przeglądając naszą witrynę, automatycznie wyrażasz zgodę na używanie stałych plików cookie, plików cookie na potrzeby sesji i plików cookie służących do analizy danych. Korzystamy również ze śledzących plików cookie, które gromadzą informacje o aktywności użytkowników w naszej witrynie. Pozwala to nam dostosowywać zawartość witryny do zainteresowań poszczególnych osób ją odwiedzających. Ze śledzących plików cookie można zrezygnować, usuwając zaznaczenie opcji poniżej.
Większa elastyczność, sprawność oraz identyfikowalność dzięki zastosowaniu robotów mobilnych w firmie Normagrup
Opublikowano 2021-01-06 11:02:15 UTC w Collaborative Robotics
Normagrup, firma z branży oświetleniowej specjalizująca się w zaawansowanych rozwiązaniach technologicznych, musiała zautomatyzować transport materiałów pomiędzy trzema obszarami produkcyjnymi, strefą montażową i zautomatyzowanym magazynem. Rozwiązanie musiało być dostosowane do przemieszczania się w wąskich przestrzeniach współdzielonych z personelem.
Przedsiębiorstwo Normagrup powstało w 1971 r, rozpoczynając swą działalność od ręcznej produkcji oświetlenia awaryjnego. Drewniana forma oraz piec własnej konstrukcji były w tamtych czasach jedynym niezbędnym wyposażeniem. Obecnie hiszpańska firma jest światowym liderem w dziedzinie technologii produkcji oświetlenia wewnętrznego. Idea, która od początku przyświecała firmie, oraz chęć tworzenia technologicznie zaawansowanych produktów wysokiej jakości pozostają bez zmian. Obecnie zespół Normagrup projektuje i wytwarza swoje produkty oświetleniowe oraz testuje ich jakość w zakładach w Llanerze (w hiszpańskiej prowincji Asturia).
Zespół ten jest również odpowiedzialny za projektowanie i wprowadzanie w życie procesów produkcji każdego elementu, zapewniając tym samym firmie dużą autonomię i swobodę wdrażania nowych technologii oraz umożliwiając zwiększanie wydajności rok po roku.
Po podjęciu decyzji o zautomatyzowaniu transportu materiałów wybór Normagrup padł na flotę małych autonomicznych robotów z automatycznymi stacjami załadunku i rozładunku. Ponadto roboty AMR miały być wyposażone we wszystkie elementy niezbędne do komunikacji z systemem zarządzania magazynem (WMS) za pośrednictwem protokołu MQTT. Zespół Normagrup powierzył proces integracji inteligentnych autonomicznych pojazdów przystosowanych do przemieszczania się w ograniczonych przestrzeniach współdzielonych z personelem fabrycznym firmie Inser Robótica.
„Wyzwanie przerosło rozwiązania bazujące na automatycznie sterowanych pojazdach (AGV), do których przywykliśmy. Pojazdy tego typu przystosowane są do przemieszczania się w środowiskach mniej lub bardziej kontrolowanych z wykorzystaniem stałych trajektorii” — wyjaśnia Mikel Jaureguizar, dyrektor generalny Normagrup.
Firma Inser Robótica przeprowadziła szczegółową analizę tras łączących trzy obszary produkcyjne, maszynę do tankowania paliwa i zautomatyzowany magazyn. Doszła do wniosku, że cztery roboty AMR LD-90 od eksperta w dziedzinie automatyki przemysłowej OMRON spełniają wszystkie kryteria.
„Pojazdy te są wyposażone w technologię nawigacyjną, która umożliwia im poruszanie się w zmieniającym się środowisku, z jakim mieliśmy do czynienia w tym przypadku. Są one w stanie samodzielnie zarządzać trasami, omijać przeszkody i wytyczać alternatywne trajektorie w obliczu nieoczekiwanych zdarzeń, takich jak pojawienie się człowieka na ich drodze” — dodaje Xabier Madina, dyrektor handlowy działu robotów mobilnych w Inser Robótica.
Udźwig robotów był więcej niż wystarczający, ponieważ każdy z nich może przenosić do 90 kg. Masy ładunków przemieszczanych w ramach operacji Normagrup nie przekraczają 20 kg, pozostawiając margines udźwigu rzędu 70 kg do wykorzystania na strukturę przenośnika, silnik, czujniki i anteny komunikacji bezprzewodowej.
Po wybraniu odpowiednich robotów AMR konieczne było zaprojektowanie wszystkich wymaganych akcesoriów, tak aby opakowania mogły być przez nie odbierane i dostarczane. Roboty wyposażono w przenośniki taśmowe w górnej części — pomocne okazało się doświadczenie firmy Inser Robótica w tej dziedzinie. Firma stworzyła również elementy umożliwiające podłączanie robotów do systemów przenośnikowych używanych w zakładach Normagrup.
Inteligentny system
Zwieńczeniem całego procesu było wyposażenie floty w „mózg”. W tym celu zespół wykorzystał oprogramowanie Enterprise Manager firmy OMRON oraz stworzył aplikację do komunikacji z systemem WMS firmy Normagrup. Do przesyłania komunikatów wybrano zapewniający ogromną wszechstronność i niezawodność komunikacji między maszynami protokół MQTT. Każdy z pojazdów komunikuje się za pośrednictwem sieci Wi-Fi z oprogramowaniem Enterprise Manager oraz z systemami WMS magazynu i ERP produkcji.
„Integracja tych małych pojazdów, tak znacząco wpływających na pracę w zakładzie, wywoływała pewien niepokój. Zespół Inser Robótica zdołał jednak zidentyfikować i rozwiązać każdy z problemów w pomysłowy i profesjonalny sposób” — twierdzi Mikel Jaureguizar.
Z kolei kierownik projektu w Inser Robótica, Jon Ander de Léniz, wyjaśnia: „Wysoki poziom wiedzy technicznej klienta i zdolność do szybkiej adaptacji do nowych technologii okazały się bardzo pomocne”.
Wprowadzenie nowych robotów zaowocowało zwiększeniem elastyczności, sprawności i identyfikowalności elementów na linii montażowej produktów oświetleniowych.
„Firma Normagrup szukała nie tylko elastycznego systemu do przemieszczania materiałów w obrębie zakładu, ale także zintegrowanego sprzętu do załadunku i rozładunku. Każdy element załadunkowy lub rozładunkowy został więc zintegrowany jako „wyspa” z własnym, wbudowanym i niezależnym od reszty wyposażenia układem sterowania. Dzięki temu, jeżeli konieczne będzie przemieszczenie przenośnika w inne miejsce, wystarczy go odłączyć, podłączyć w nowej lokalizacji i ponownie zarejestrować pozycję zatrzymania robota ARM” — podsumowuje Jon Ander de Léniz.
Skontaktuj się z nami, aby uzyskać więcej informacji
Udostępnij ten artykuł
Twitter
Facebook
Linkedin
Skontaktuj się ze specjalistami firmy Omron
Czy masz jakieś pytania lub chcesz uzyskać indywidualną poradę? Skontaktuj się z jednym z naszych specjalistów.